-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48653 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

سورههاي قرآن به چند دسته تقسيم ميشوند و تفاوت شرح نزول آنها چه ميباشد؟

سورههاي قرآن را به گونههاي مختلفي و بر اساس موضوعهاي متفاوتي تقسيمبندي كردهاند; يكي از تقسيمبنديهاي سورههاي قرآن، بر اساس نزول و به مكي و مدني است. سورههايي كه در مكه نازل شده را مكي و سورههايي كه در مدينه نازل شده است را مدني مينامند. اين سورهها بر اساس اين نوع تقسيمبندي ويژگيهاي مختص به خود دارند كه معمولاً در همه آنها كم و بيش يافت ميشود.

تقسيمبندي ديگر بر اساس كوتاهي و بلندي آنهاست. بر اين اساس، سورههاي قرآن به چهار دسته تقسيم ميشوند:

1. سَبْعِ طِوال (هفت سورة طولاني قرآن): سورههاي بقره، آلعمران، نسأ، مائده، انعام، اعراف و سوره انفال همراه با سورة توبه (چون دو سوره انفال و توبه كنار يكديگر قرار دارند و ميان آنها بسم اللّه فاصله نشده، لذا به عنوان يك سوره تلقي شده است)، برخي از دانشمندان نيز بجاي سورة انفال و توبه، سورة يونس را از سبع طوال دانستهاند.(ر.ك: تاريخ قرآنكريم، دكتر سيدمحمدباقر حجتي، ص 101، دفتر نشر فرهنگ اسلامي.)

2. مئين: سورههايي كه عدد آيات آنها از صد بيشتر است، ولي از لحاظ حجم به سبع طوال نميرسند، مانند: هود، يوسف، نحل، كهف، مريم و... .(تاريخ قرآن، آيتاللّه معرفت، ص 80، نشر سمت.)

3. مثاني: سورههايي كه تعداد آيات آن كمتر از صد آيه باشد ]مانند: نور، فرقان، نمل و...[، و از اين جهت به اين سورهها مثاني گفته شده كه قابل تكرارند و به جهت كوتاه بودن بيش از يك مرتبه تلاوت ميشوند.(تاريخ قرآن، آيتاللّه معرفت، ص 80.) دربارة سور مثاني و وجه تسميه آن اقوال ديگري نيز وجود دارد.(ر.ك: تاريخ قرآن، دكتر سيدمحمد باقر حجتي، ص 102.)

4. مفصّلات: مفصلات به سورههاي آخر قرآن گفته ميشود و چون كوچك و كوتاه هستند و بسمله در بين آنها زياد تكرار شده و بين آنها فصل و جدايي افكنده است، مفصّل ناميده شده است و شامل تمامي سورههاي كوتاه قرآن كريم ميشود و به نقلي از سورة حجرات (49) تا آخر قرآن را شامل ميگردد.

سورههاي مفصّل خود به سه دسته تقسيم ميشود:

1. طوال: از سوره حجرات (49) تا بروج (85)

2. اوساط: از سوره طارق (86) تا سورة بيّنه (98)

3. قِصار: از سوره زلزال (99) تا سوره ناس (114)(ر.ك: الاتقان، سيوطي، ج 1، نوع هيجدهم، ص 100 ـ 104 / تاريخ قرآن، دكتر محمود راميار، ص 594، نشر اميركبير.)

ـ گويا منظور از شرح نزول شأن نزول است. شأن نزول را به گونههاي مختلفي تعريف كردهاند. برخي بين شأن نزول و سبب نزول تفاوت قائل شدهاند كه بر اين اساس شأن نزول مفاهيمي است كه آيات سورهها دربارة آنها نازل شدهاند و سبب نزول عوامل و حوادثي است كه باعث شده آياتي از قرآن يا سورهاي نازل شود. اين حوادث ممكن است مسائل اجتماعي خاص، جنگ، پرسش كفار و اهل كتاب و جز اينها باشد.(براي آگاهي بيشتر ر.ك: روششناسي تفسير قرآن، علي اكبر بابايي و ديگران، ص 151ـ154، پژوهشكدة حوزه و دانشگاه و انتشارات سمت، چ اول سال 1379 ش.)

بر اساس تعريفي كه گذشت، اغلب سورههاي قرآن شأن نزول خاص به خود دارند و گاه نيز چند سوره در يك موضوع خاص سخن راندهاند مانند معاد يا توحيد كه البته در شكل بيان و ريز موضوعات با هم متفاوتند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.